Witamina B6 zwana inaczej pirydoksyna to cenna witamina wspomagająca nasz układ nerwowy.

Witamina B6 należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, nie jest magazynowana w organizmie, a nadmiar wydalany jest wraz z moczem.

Około 90% witaminy ulega zniszczeniu podczas obróbki żywności, jej niedobory występują dość powszechnie.

Witamina B6 jest także znana jako:

  • pirydoksyna,
  • pirydoksal,
  • fosforan,
  • pirydoksalu,
  • pirydoksamina.

Powyższe substancje są ze sobą spokrewnione. Witamina B6 jest wszechobecna i spełnia wiele różnych zadań.

Witamina B6:

  • utrzymuje właściwy poziom cholesterolu w naszym organizmie
  • utrzymuje również właściwy poziom homocysteiny
  • odpowiada za prawidłowe wydzielanie gruczołów łojowych dzięki czemu nasza skóra pozostaje wolna od wyprysków czy trądziku,
  • odgrywa dużą rolę w metabolizmie białek i tłuszczów (im więcej jadamy tłuszczów i białek tym mamy większe zapotrzebowanie na witaminę B6),
  • witamina B6 jest składnikiem enzymów.

Niedobór witaminy B6:

  • stan zapalny skóry,
  • anemia,
  • uczucie ogólnego osłabienia,
  • choroby układu sercowo-naczyniowego,
  • podwyższony poziom homocysteiny

Pamiętajmy, że im więcej stosujemy leków tym bardziej jesteśmy narażeni na deficyt substancji odżywczych. Wraz z przyjmowaniem lekarstw tracimy oprócz witaminy B6 także witaminę A, C i E oraz kwas foliowy. Dodatkowo pozbywamy się też cennych pierwiastków jak magnez, potas.

Wszystkie te substancje zostają zniszczone przez leki. Do leków, które powodują taki niedobór można zaliczyć m.in. aspirynę, antybiotyki jak również leki obniżające cholesterol oraz szereg innych.

 

Występowanie witaminy B6

Znaczne ilości pirydoksyny znajduje się:

  • brązowy ryż,
  • tuńczyk, łosoś,
  • wątróbka wołowa,
  • kurczak,
  •  jajka,
  •  kapusta,
  • zielony groszek,
  • marchew,
  • ziarna fasoli,
  • soja,
  • awokado,
  • banany,
  •  ziarna słonecznika,
  • kiełki pszenicy,
  • suszone śliwki

 

Co wpływa na polepszenie wchłaniania:  witamina B1, witamina B2, witamina B5, witamina H, witamina C, magnez, cynk

Co wpływa na pogorszenie wchłaniania:  wysoka temperatura, światło, środowisko zasadowe, długie przechowywanie, alkohol, estrogen, nikotyna, nadmiar białka, penicyliany, kortyzon, prednison

 

Dla kogo witamina B6

  • dla kobiet stosujących antykoncepcję,
  • dla osób zażywających długotrwale leki
  • dla osób narażonych na stres

 

Czy wiesz, że…

  • Witamina B6 jest od dawna znana jako środek na „nietycie” i dlatego stanowi cenny składnik wielu diet odchudzających. Witamina ta pomaga w spalaniu „własnego” niepotrzebnego tłuszczu, a także tłuszczu dostarczanego w nadmiarze z pożywieniem.
  • Witamina B6 współdziała z witaminą B2 oraz B12.
  • Zbyt mała ilość witaminy B6 wywołuje niższy poziom witaminy C we krwi, a niedobór witaminy C wzmaga wydalanie B6.
  • Niedobór witaminy B6 utrudnia działanie niektórych pierwiastków koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a więc wapnia, magnezu, miedzi, a także selenu.
  • Witamina B6 nie ulega zniszczeniu w wodzie. Ulega jednak rozkładowi w środowisku obojętnym lub alkalicznym, a także pod wpływem światła.
  • Straty naturalnej witaminy B6 podczas suszenia mleka wynoszą od 30-70%. Zadziwiające jest jednak to, że witamina B6 dodana sztucznie do mleka tuż przed jego suszeniem przechodzi do suchego produktu niemal bez strat.
  • syntetyczna witamina B6 jest produkowana w postaci chlorowodorku,
  • wraz ze wzrostem spożycia białka, rośnie zapotrzebowanie na witaminę B6, podczas smażenia, gotowania i peklowania mięsa ubytki witaminy B6 wynoszą 30-50%,
  • stres, miesiączka, ciąża, dolegliwości serca, podeszły wiek, zbyt niski poziom cukru we krwi i zażywanie pigułek antykoncepcyjnych zwiększają zapotrzebowanie na tą witaminę,
  • u ludzi nie stwierdzono ostrych niedoborów witaminy B6, być może dlatego, że jest ona syntetyzowana przez florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym człowieka.